Skip to content

Wie zijn onze rabbijnen?

De volgende rabbijnen, afkomstig uit verschillende stromingen binnen het jodendom, verlenen medewerking aan de website en staan klaar om uw vragen te beantwoorden. Zij doen dit geheel belangeloos en wij zijn zeer trots ze hier te mogen voorstellen.

Binyomin Jacobs

Opperrabbijn NIK
Binyomin Jacobs

Binyomin Jacobs (1949), opperrabbijn
Binyomin Jacobs is geboren in Amsterdam uit een Joodse Nederlands Ashkenazische familie. Voorouders uit Groningen, Sneek, Steenwijk en Denekamp.

Sinds 1975 is Jacobs werkzaam in Nederland als rabbijn en als geestelijk verzorger van het Sinaï Centrum. Hij is tevens bestuurslid van de RCE -Rabbinical Center of Europe en directeur van de afdeling Overheidsrelaties van de EJA-European Jewish Association.

Eind 2008 is hij benoemd tot opperrabbijn van het Interprovinciaal Opperrabbinaat (IPOR). In 2012 is Binyomin Jacobs benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau.

Rabbijn Jacobs beschikt over een groot landelijk netwerk en wordt gezien als een bruggenbouwer naar de niet-joodse samenleving.

Nathan Lopes Cardozo

Rabbijn
Nathan Lopes Cardozo

Nathan Lopes Cardozo (1946), rabbijn
Rabbijn Nathan Lopes Cardozo is geboren in Nederland en woont in Israël. Hij is de oprichter en decaan van de David Cardozo Academy en de Bet Midrash of Avraham Avinu in Jeruzalem.

Cardozo is een veelgevraagd spreker op het internationale podium voor zowel joods als niet-joods publiek. Hij staat bekend om zijn originele en vaak controversiele inzichten in het jodendom. Wereldwijd wordt er over zijn ideeen gediscussieerd, zowel op sociale media, blogs, in boeken en op andere fora.

Cardozo schreef dertien boeken en talloze artikelen in het Engels en Hebreeuws en staat aan het hoofd van een denktank die zich richt op het vinden van nieuwe halachische en filosofische benaderingen m.b.t. religieuze kwesties waarmee het Joodse volk en de staat Israël worden geconfronteerd.

Cardozo: “Ik zie mijzelf niet per se als orthodox, liberaal, conservatief of iets anders. Dit zijn labels die voor mij te kunstmatig zijn en niet voldoende beschrijven waar het jodendom werkelijk over gaat. Ze dekken geen van allen geheel de juiste lading.